Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2022

Μαθαίνοντας Ομοιοκαταληξία.

 Ο  Μιχάλης αν και διαβάζει επίπονα , συλλαβίζει πολύ καλά.Έτσι,αν και ακόμη δεν έχουν ασχοληθεί στο σχολείο  με την ομοιοκαταληξία (δε ξερω γιατί), από την άποψη ότι ποιηματάκια δεν κάνουνε μόνο κάτι πενιχρές αναφορές σε ποιηματάκια που έχει μέσα αυτό το άθλιο βιβλίο της Α Δημοτικού.

Α! Να πω εδώ ότι στο σπίτι δε διαβάζουμε το βιβλίο του σχολείου.Έχω κατεβάσει το βιβλίο της 'Γλώσσας μου' του 1981 κ το βιβλίο των Μαθηματικών και κάνουμε τα κέιμενα από εκεί.Το βασικό του χαρακτηριστικο: Η ύλη δεν είναι αχανής,Υπάρχει δομή,υπάρχει συνέχεια.Το παιδί κατανοεί καλύτερα.

Πίσω στην ομοιοκαταληξία.

Στην αρχή,δοκίμασα προφορικά.Αποτυχία.Το παιδί βασικά δε καταλάβαινε τι ζητούσα.

Του εξήγησα λοιπόν ότι η κατάληξη της λέξης είναι η τελευταία συλλάβή και του έμαθα το γνωστό κόλπο ώστε να βοηθηθεί τουλάχιστον στο γραπτό κείμενο.

πχ ποντικός. Τελειώνει σε -ος άρα λέξη που ακούγεται το ίδιο θα τελειώνει κ αυτή σε -ος ή -ως πχ καλός.

Έγινα κάπως πιο κατανοητή.

Μετά,κάναμε το παιχνίδι από το dyslexiaathome.blogspot.com όπου γραφεις πάνω στα γλωσσοπίεστρα λέξεις που ομοιοκαταληκτούν.Τις έκανα με το ίδιο χρώμα αυτές με την ίδα κατάληξη και επειδή του είχα μάθει το πιο πάνω κόλπο με την τελευταία συλλαβή,δε δούλεψε καλά αυτό το παιχνίδι γιατί τα βρήκε όλα βάσει χρώματος και καταλήγουσας και έτσι δε προσπάθησε ως προς την ομοιοκαταληξία (ακουστικά)

Αν το ξαναδοκίμαζα,θα έγραφα όλες τις λέξεις με το ίδιο χρώμα και δε θα του μάθαινα το κόλπο τόσο νωρίς.

Τώρα πέρασα στα κείμενα. Αρχικά έψαξα στο internet να βρώ λέξεις που ομοιοκαταληκτουν.

Βρήκα μόνο άρθρα και site  που αναμασούσαν τις ίδιες ακριβώς λέξεις.

Επίσης δε βρήκα παιδικά ποιηματάκια μονο κάτι σποραδικά στο pinterest.

Έψαξα λοιπόν τη βιβλιοθήκη μου. Εχω πολλά βιβλία.Παρα πολλά βιβλία.Μπορώ να πώ ότι αυτα θα είναι η μόνη κληρονομιά που θα αφήσω στα παιδιά μου.Και η βιβλιοθήκη που έχω φτιάξει για τον Μιχάλη και το αδερφάκι του είναι φτιαγμένη με αγάπη,με πολύ σκέψη και με υλικό που δε μπορείς να βρείς τόσο εύκολα ή και αν το βρείς το προσπερνάς γιατί είναι ταπεινό και κρυμμένο πίσω πίσω στις προθήκες των βιβλιοπωλείων ΑΚΡΙΒΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΤΟ ΒΡΕΙΣ.

Βρήκα λοιπόν τα παρακάτω και με αυτά θα δουλέψω με τον μικρό:

-εκδ ΠΑΡΡΗΣΙΑ. (στο ιντερνετ εμφανίζονται εξαντλήμένα αλλά μέχρι αυτη τη στιγμή δεν είναι)

1.Το πεινασμένο γατάκι

2. Το άσπρο μικρό αρνί

3. Η κοτούλα η Αργυρω

-εκδ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΝΩΣΕΩΣ 'Η ΕΛΠΗΣ' (Αυτό το έχουμε απ όταν ήμασταν μικρόι όλοι μας.Το πήρε το μάτι μου όμως στο Βιβλιοπωλείο 'Ο Σωτηρ' στο κέντρο της Αθήνας)

1.Ο μικρός σπουδαίος.

Αυτο το ταπεινό βιβλιαράκι της Χιονή Αικατερίνης είναι πραγματικά σπουδαίο.Ποιηματάκια με ρήμες,μικρά κείμενα τελείες να ενωσεις με την Α-Β  και τους αριθμούς.Παρα παρα πολυ καλό.

και τέλος βιβλία των εκδ Ρέκκος.Δε ξέρω αν κυκλοφορούν πια.Τα αγόρασα το 2015 από το βιβλιοπωλείο Μάλλιαρης-Παιδεία στη Θεσσαλονίκη.Είναι όλα γραμμενα σε στιχάκια.Ενα παιδί Α Δημοτικού μπορεί να τα διαβάσει αλλά και να βρεί την ομοικαταληξία.

1.Τα τρία γουρουνάκια

2.Ζωγραφίζω τα ζώα

3.Ο Αλέκος και η Μπουμπου στο σχολείο.

εκδ Αγκυρα

1.Παίζω μαθαίνω και μετρώ

-εκδ ΑΤΛΑΝΤΙΣ (το βγαζει και αυτο εξαντλήμενο στον εκδότη αλλά επειδη είναι και αυτο ένα απο τα 'ταπεινα' ελληνικά βιβλία είναι καλές οι πιθανότητες να υπάρχει ακόμη στα βιβλιοπωλεια ακόμη και τα μεγάλα.)

1.Η θεία Λένα στα μικρά παιδιά

Ενα ακόμη εξαιρετικό βιβλίο.Η μητέρα μου το κράτησε όοοοολα αυτα τα χρόνια ταλαιπωρημένο και κακοπαθιασμένο απο τρία παιδιά, όπου φτάσαμε στο σήμερα και το βγάλαμε όλοι φωτοτυπία για τα παιδιά μας. Το αρχικό βιβλιο το θεωρούμε και οι τρείς ιερό κειμήλιο, που δεν το ακουμπα κανεις. :-)


Τα παραπάνω βιβλία αν δεν υπάρχουν στα βιβλιοπωλεία υπάρχουν στα παλαιοβιβλιοπωλεια ή στις βιβλιοθηκες παππουδων και γιαγιαδων. Αν κάποιο το έχει κάποιος φίλος ζητήστε να σας το βγάλει φωτοτυπία.


Κάποια ποιηματάκια επίσης βρήκα και στα σχολικά ανθολόγια του παρελθόντος,τα οποία είναι αναρτημένα στο ιντερνετ.Πολλά είναι από το 'Αλφαβητάρι με τον ήλιο' το οποίο όμως δεν έχω βρεί ακόμη.Το γράφω απλώς μήπως το έχει κανείς ξεχασμένο στη βιβλιοθήκη του,να το χρησιμοποιήσει.


Αφού διαβάσουμε λοιπόν το ποιηματάκι κ εντοπισουμε τις ομοιοκαταληξίες την επόμενη μέρα γράφω τις λέξεις  σε χαρτί για να βρεί τις ρήμες.Και οταν το εμπεδώσει αυτό σε ανυποπτο χρόνο τα ρωτάω προφορικα.

Και ξανα και ξανα και ξανα.

Drilling my friend.Drilling...

Μαθαίνοντας Ομοιοκαταληξία.

 Ο  Μιχάλης αν και διαβάζει επίπονα , συλλαβίζει πολύ καλά.Έτσι,αν και ακόμη δεν έχουν ασχοληθεί στο σχολείο  με την ομοιοκαταληξία (δε ξερω...